Byt bränsle i tanken!

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2004 12:11 CEST

- Utvecklingen av förnyelsebara bränslen kommer leda till att vi minskar oljeberoendet och skapar tillväxtmöjligheter i Sverige. Om vi bestämmer oss för att satsa på det här skiftet nu kan alla nya bilar rullar på förnyelsebara bränslen 2015, säger Maud Olofsson och Claes Västerteg.

Ladda hem motionen i pdf-format på www.centerpartiet.se

Oljan tryter samtidigt som efterfrågan ökar runt om i världen, något som inte minst de senaste dagarnas ökade oljepriser visar på.
- Oljeepoken är på väg mot sitt slut och det gäller att vara med och ta fram morgondagens energikällor. De förnyelsebara fordonsbränslena är miljövänligare, de påverkar inte växthuseffekten. De skapar inte heller några konflikter på det sätt som oljan gör runt om i världen, säger Maud Olofsson och Claes Västerteg.

- Sverige ligger långt fram i utvecklingen av förnyelsebara energikällor och det här kan bli en stor exportframgång för oss om vi vågar satsa. För att kunna göra det vill vi bygga en ny etanolfabrik och satsa 1, 7 miljarder på forskning. Vi vill också att privatpersoner ska känna att de kan bidra till en bättre miljö och vill därför ge en skatterabatt på 10 000 kronor vid köpa av en ny miljöbil, säger Maud Olofsson och Claes Västerteg.

- Centerpartiets satsningar ger 10 gånger så stor effekt som regeringens gröna skatteväxling, säger Maud Olofsson och Claes Västerteg.

Centerpartiets samtliga förslag för att byta ut oljan:
" Framtidens fordonsbränslen ska vara miljövänliga och tillväxtskapande.
" Halvera utsläppen av växthusgaser fram till 2050.
" Förbjuda försäljningen av nytillverkade fordon som enbart kan drivas av fossila bränslen efter 2015.
" Sverige ska verka inom EU för att Auto-oil-direktivets begränsning på 5 %-inblandning av biodrivmedel i bensin avskaffas omedelbart.
" Skatteklassa RME och diesel var för sig.
" Framtidens fordonsbränslen gynnar en miljödriven tillväxt i Sverige genom att forskning och teknikutveckling tas tillvara samt att förnybara bränslen kan produceras inom landet.
" Ge bidrag till fler etanolfabriker.
" 10 000 kr i rabatt till privatpersoner som investerar i en miljöbil.
" Alla bilar som drivs med el, alkohol eller gas får en nedsättning av förmånsvärdet till med 20 procent.
" 144 miljoner satsas på ett program för utveckling av alternativa bränslen.
" Sänk energiskatten för E85 bränsle med 34 öre per liter.

För ytterligare information kontakta Claes Västerteg, tel: 070-752 75 04

Kommentarer (0)