C: "Bra att LO backar om lägre löner"

C-kommentar med anledning av LO:s presskonferens där de öppnar upp för lägre löner för nyanlända.

- Det är bra att LO erkänner att det är en ohållbar situation och att nyanlända måste in i jobb med lägre löner under några år, som vi föreslagit, men förut fick kritik för. Vi hoppas LO drar slutsatsen hela vägen och inte utesluter några grupper nyanlända från en lösning, säger Annika Qarlsson, integration- och arbetsmarknadspolitisk talesperson.

- Förslaget innehåller också olika tids- och åldersbegränsningar som utesluter många. Vi vill att förslaget ska omfatta så många som möjligt eftersom alla jobb behövs. Risken med LO:s olika undantag och begränsningar är att de krånglar till det. De utan formell utbildning riskerar att sluta söka jobb för att bara sitta i skolbänken. Äldre utan formell utbildning ger man i praktiken upp på, säger Annika Qarlsson.

- Det viktiga är nu vad som blir av konkret, vad parterna enas om. Vi hoppas det kommer omfatta så många som möjligt, säger Annika Qarlsson.

För ytterligare kommentarer, kontakta pressjouren: 08-24 43 20.

• lo sverige
  • annika qarlsson
  • nyanlända

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.