C kommenterar utredningen om innovations- och entreprenörskapsklimatet i Sverige

I dag publicerades utredningen om innovations- och entreprenörskapsklimatet i Sverige.

Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson för Centerpartiet, konstaterar att regeringens politik snarare förvärrar än löser de problem utredningen identifierat.

- Utredningen pekar på att Sveriges skatter utgör ett hinder för så väl entreprenörskap som företags möjligheter att rekrytera nyckelkompetens. Regeringens politik går åt det rakt motsatta hållet i lång rad av de ämnesområden utredningen tittat på, säger Emil Källström.

- Höjda skatter för näringslivet, signaler om vinstbegränsningar i innovativa företag, krav på kollektivavtal för att få delta i offentlig upphandling och utvisning av företags nyckelmedarbetare på grund av rigida regelverk, gör mig orolig för vart Sverige är på väg under nuvarande regering, säger Emil Källström.

- Vi har presenterat konkreta reformer för att stärka entreprenörskapet. Lägre och enklare beskattning av personaloptioner, ett utökat investeraravdrag, förenklad uthyrning av bostäder och en översyn av hyresregleringen. Detta är några exempel på vad vi vill för att stärka innovationskraften och entreprenörskapet, säger Emil Källström.

Kontakt för media:

Centerpartiets pressjour, 08-234320

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.