C om regeringens besked om solskatt

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2016 11:32 CET

Centerpartiets Per Åsling, ordförande i skatteutskottet, har kallat Magdalena Andersson till en utfrågning om solskatten.

Utfrågningen sker i morgon.

I dag lämnar regeringen besked att skatten ska sänkas.

- Jag tror inte för en sekund att det är en slump att beskedet kommer dagen innan Magdalena Andersson ska komma på utskottet och bli utfrågad. Jag kallade henne för snart tre månader sedan och hon har verkligen inte haft någon brådska. Jag kommer givetvis att genomföra utfrågningen i vilket fall som helst eftersom jag anser att hanteringen av frågan är under all kritik och har skapat stora problem för hela solenergisektorn. Det är oacceptabelt, säger Per Åsling.

Per Åsling menar att det är glädjande att regeringen tagit till sig av Centerpartiets kritik mot solskatten.

Samtidigt menar han att regeringen försatt sig i en mycket dålig situation där skatten fortsatt blir kvar, om än på lägre nivå.

- Sänkningen som sådan välkomnar jag givetvis, även om Centerpartiets uppfattning fortfarande är att skatten ska tas bort helt och givetvis aldrig borde ha införts. Att den finns kvar orsakar administration och en osäkerhet om den kan komma att höjas igen, vilket naturligtvis inte är bra. Det är därför jag är så kritisk till hur man hanterat den här frågan, säger Per Åsling.

- Man ska inte beskatta saker som man vill premiera och se växa. Därför har den här skatten varit obegriplig och destruktiv. Att man nu vänder under galgen är för mig ett tecken på att man framför allt oroar sig över den massiva kritik man fått och inte över hur den förnybara energin utvecklas, säger Per Åsling.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.

Kommentarer (0)