C-stämman: Närmare vård och närmare polis

Poliser som man känner igen och som kommer snabbt när man ringer.
En vårdcentral i närheten av bostaden med korta köer och fasta läkare.
I dag har C-stämman tagit beslut om ett program för närmare polis och närmare vård.

- Det här är grundläggande samhällsfunktioner som alltid ska fungera, alldeles oavsett vem man är och var man bor, säger Anders W Jonsson.

Centerpartiets stämma i Malmö har i dag behandlat program 3, ”Trygghet i hela landet”.

Stämman hade under debatten ett tydligt fokus på att det behövs ett nytt ledarskap för ökad trygghet. Besluten som togs syftar till att stoppa klyvningen mellan stad och landsbygd, både när det gäller tryggheten i en tillgänglig vård och poliser som kommer när man ringer.

- Polisen ska vara lokalt förankrad. De som bor i området ska veta vilka poliserna är och känna att de finns där snabbt när man behöver dem. Men då behövs erfarna poliser som stannar längre på samma tjänst, som lär känna medborgarna och jobbar långsiktigt och lokalt med kontaktskapande, brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete, säger Centerpartiets vice partiordförande Anders W Jonsson, som lett arbetet med programmet.

För att det ska bli verklighet måste vi få fler poliser, vilket kan ske bland annat genom att polisyrket blir attraktivare. Stämman har därför slagit fast att polisernas löner måste höjas.

Och inte bara polisen måste komma närmare medborgarna, utan även vården. I partistyrelsens förslag som antagits av stämman i dag finns en rad förslag för en mer tillgänglig vård.

- Genom att göra det enklare att öppna mindre, personägda vårdcentraler kan nya verksamheter startas i stora delar av landet där det i dag är väldigt långt till närmsta vårdcentral. Vi vill också införa en tillgänglighetsmiljard, som belönar de landsting som ger snabb vård hela vägen från första besöket till avslutad behandling, säger Anders W Jonsson.

Stämman tog också beslut om att skärpa kampen mot könsstympning och hedersrelaterad brottslighet.

- Vi vill införa en skyddslag som hindrar flickor från att föras ut ur landet för att könsstympas eller giftas bort. Dessutom ska vårdnadshavare som misslyckas med att skydda en flicka från könsstympning kunna straffas. Centerpartiet vill även att hedersmotiv ska ses som en försvårande omständighet, så att gärningspersoner får ett skarpare straff, säger Jonsson.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.