C vill se Matkommission i ny livsmedelsstrategi

På en pressträff i Kristianstad presenterade landsbygdsminister Eskil Erlandsson i dag Centerpartiets strategi för hur vi ska öka den svenska livsmedelsproduktionen. I centrum för strategin står en Matkommission som Centerpartiet vill att regeringen ska tillsätta.

Vi ser att den svenske bonden och de svenska livsmedelsföretagen producerar sund och säker mat som lever upp till bland de högsta kraven för djurhänsyn och miljö i världen. Men vi ser samtidigt att den svenska livsmedelsproduktionen har problem med konkurrenskraften och lönsamheten. Det är en utveckling som Centerpartiet vill ändra på. Därför presenterar Centerpartiet sin strategi för hur vi ska öka den svenska livsmedelsproduktionen och få en framgångsrik svensk livsmedelsstrategi.

Jag och Centerpartiet vill se en svensk livsmedelsstrategi och presenterar nu en rad idéer om hur vi ska jobba för att förbättra förutsättningarna för den svenska matproduktionen, säger Eskil Erlandsson.

Partiets förslag till en svensk livsmedelsstrategi innehåller en rad initiativtaganden för hur vi ska öka den svenska livsmedelsproduktionen. Centralt för dessa förslag är också att vi vill att regeringen ska tillsätta en svensk Matkommission som tillsammans med regeringen ska arbeta fram en svensk livsmedelsstrategi. I Matkommissionen vill vi se att representanter från bönderna, livsmedelsindustrin, handel och konsumenter ingår, men även representanter från riksdagens partier. Tanken är att såväl politiken som näringen ska göra verkliga åtaganden så att vi tillsammans kan vända trenden.

För att få en långsiktighet inom matproduktionen är det viktigt att alla mataktörer och politiker samlas för att med gemensamma krafter se till att vända den negativa utvecklingen, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Bifogat hittar ni förslaget på en svensk livsmedelsstrategi.

Kontakt:

Madeleine van der Veer, Pressekreterare hos landsbygdsminister Eskil Erlandsson, 070-5190159

Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• landsbygd