Centerpartiet på Pride - fest och politik i vacker symbios!

För oss i Centerpartiet är det självklart att all kärlek som bygger på respekt är lika mycket värd. Vi är också ett parti som alltid har ansett att nära relationer och familjeband är viktiga för de flesta människors trygghet och lycka. De heterosexuellas monopol att bilda familj - gifta sig och skaffa barn - måste slutligen upphävas. Vi har gått i bräschen för homoadoptioner, könsneutral äktenskapslagstiftning och lesbiska pars rätt till assisterad insemination. Vi tar striden mot dem som å ena sidan beskriver HBT-personer som mer promiskuösa, å andra sidan vill förneka dem att bilda stabila relationer. Vi tycker att homosexuellas rätt att gifta sig är viktig - inte bara för att få samma juridiska rättigheter som heterosexuella, utan därför att deras kärlek har samma rätt till bekräftelse som de heterosexuellas. Först när denna rätt erkänns kommer de homosexuellas kärlek att bli lika synlig som deras sexualitet! Centerpartiets kampanj under Pride 2004 handlar om "HBT-familjepolitik" och festivalbesökarna välkomnas till ett dagisinspirerat festivaltält som inbjuder till lek både för barn och för vuxna. Program för veckan: Varje dag Centertältet har öppet 15:00-01:00. Känn och kläm på Centerpartister hela dagen. Vi utlovar det roligaste politikertältet – som vanligt. Detta år med familjepolitiskt tema. Diskutera politik, festa och lek med oss! Onsdag 28 juli 15:00-16:00 Tältet invigs. 16:00-18:00 Kom och prata med Sofia Larsen, riksdagsledamot och Centerpartiets utbildningspolitiska talesman om kampen mot mobbning och arbetet för alla människors lika värde i skolan och den högre utbildningen. 18:00-20:00 Kom och prata med Fredrick Federley, ordförande för Centerpartiets Ungdomsförbund, om hur hela HBT-Sverige ska leva. 20:00-22:00 Kom och prata med Gustav Andersson, ordförande för Centerpartiets HBT-nätverk C-gay, om HBT-personer i politiken. Torsdag 29 juli 15:00-16:00 Kom och prata med Lena Ek, ledamot i Europaparlamentet*, om arbetet för all kärleks lika värde i Europa och internationellt. 15:00-ca19:00 Celebert besök av Tofsan, Ansan och Sifvan, tre trallande transor. 16:00-17:00 Kom och prata med Ilan Sadé, ordförande för Centerpartiets Högskoleförbund, om flyktingfrågor och den högre utbildningen. 17:00-19:00 Kom och prata med Kenneth Johansson, Centerpartiets socialpolitiske talesman, om homoadoptioner, insemination, alkoholpolitik och andra frågor. Fredag 30 juli 17:00-19:00 Kom och prata med Annika Qarlsson, ordförande i Centerkvinnorna, om jämställdhet mellan kvinnor och män i "HBT-samhället", och en HBT-vänlig familjepolitik. Lördag 31 juli Centerpartiet deltar i Pride-paraden som intar Stockholms gator ca kl15! 16:00-18:00 Kom och prata med Johan Linander, riksdagsledamot, om homoäktenskap och arbetet mot diskriminering av HBT-personer. Läs mer om Stockholm Pride på www.stockholmpride.org.