Centerpartiet rasar över Löfvens bonde-bluff

Idag presenterade Stefan Löfven en nyhet från den socialdemokratiska skuggbudgeten. En ökning av landsbygdsprogrammet- som bonden får betala.

- Det är magstarkt av Stefan Löfven att kalla detta för en satsning när han samtidigt vill beskatta bönderna med det dubbla. Det blir ju bonden som får betala kalaset i slutändan, det är inte trovärdigt om man vill slåss om landsbygdsväljarna, säger Annie Lööf

Socialdemokraterna vill införa en handelsgödselskatt på 300 miljoner per år, en slakteriavgift på 90 miljoner per år och en lastbilsskatt på mjölkbilen. Kostnader som vida överstiger det höjda anslaget i landsbygdsprogrammet.

- Centerpartiet har satsat en miljard på bredbandsuppbyggnad så sent som i förra budgeten. Vi har satsat en miljard på enskilda vägar, något som Socialdemokraterna aldrig har kommit i närheten av. I år satsar vi också på en biogaspeng som ger en bonde med 400 kor ca 200 000 om året. Dessutom sänker vi egenavgifterna med en halv miljard per år. Socialdemokraterna snackar och vi genomför, säger Annie Lööf.

• landsbygd
  • landsbygdsprogram