Centerpartiet startar mångfaldsprojekt

Med start i april 2015 påbörjar Centerpartiet ett långsiktigt arbete för att öka mångfalden i paritet fram till valet 2018. Behovet av ett förstärkt mångfaldsarbete visar sig bland annat i att Centerpartiet under en längre tid har haft en underrepresentation i väljarkåren när det kommer till människor med annan bakgrund än traditionellt svensk. Även partiets egen valanalys pekar tydligt på behovet av att förstärka mångfaldsarbetet och inte minst att rekrytera, utbilda och stärka ledare i Centerpartiet med annan etnisk bakgrund.

-Vi är ett parti för hela landet som tydligt engagerar oss i frågor om öppenhet och om att ge alla människor en chans att nå sina egna mål. Ska vi med trovärdighet leva upp till detta måste vi samtidigt bli bättre på att ta tillvara på fler röster i samhället och öka mångfalden bland våra företrädare, säger Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson.

I mångfaldsprojektet kommer Centerpartiet bland annat att arbeta med att:

• Öka kontaktytorna med människor som har en annan bakgrund och andra referensramar än den traditionellt svenska centerpartistiska. För att lyckas med detta krävs det att vi utvecklar nya verksamhetsformer och mötesplatser.
  • Uppnå en betydligt bättre bredd i representationen på Centerpartiets valsedlar till kommun, landsting och riksdag 2018 och till Europaparlamentet 2019.

Mångfaldsansvarig och projektledare kommer att vara Abir Al-Sahlani. Abir är ledamot av Centerpartiets partistyrelse sedan 2011. Hon är också ledamot av Liberal Internationals Human Rights Committee.

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• riksdagen