Centerpartiet tog offensiva beslut om miljö, klimat och energi

Från klimat- och miljöområdet:

Stämman valde att bifalla CUF:s förslag om att Centerpartiet ska verka för att göra Sverige fritt från fossila bränslen, nettoutsläpp av koldioxidekvivalenter, och att Sverige ska ha 100 procent förnybar energi till 2040.

- Nu har vi ett riktigt offensivt mål för att Sverige ska kunna ta fortsatt ledning i klimatomställningen. I december är det viktiga klimatförhandlingar i Paris och då känns det riktigt bra att Centerpartiet skärpt våra redan höga ambitioner ytterligare, säger Kristina Yngwe, Centerpartiets miljöpolitiska talesperson.

Det beslutades även att Centerpartiet ska arbeta för införande av miljöavgift på plastpåsar av fossilt material.

- Vi vill på sikt fasa ut fossilt tillverkade plaster till förmån för förnyelsebar plast. En miljöavgift på plastpåsar av fossilt material är ett viktigt steg., Kristina Yngwe.

- Det är ytterligare ett exempel på Centerpartiets gröna skatteväxling, där vi höjer kostnaderna på det som är dåligt för miljön för att kunna satsa mer på kostnadssänkningar på jobb och företagande, säger Kristina Yngwe.

Från energiområdet:

På energiområdet togs flera beslut som flyttar fram positionerna i frågor rörande transporter.

- Vi höjer våra ambitioner i transportsektorn till 30 procent förnybar energi till 2020. Det är ett bra och tydligt delmål på väg mot en fossiloberoende fordonsflotta till och med 2030, säger Rickard Nordin.

- Det här handlar inte enbart om personbilar, utan vi fick även till offensiva beslut för tunga fordon och flyg. Exempelvis inrättandet av ett europeiskt luftrum och främjandet av forskning kring biodrivmedel för flyget, säger Rickard Nordin.

Stämman beslutade även att arbeta för en planeringsram för solvärme och solel på samma sätt som för vindkraft samt att driva på för att fler ska få nyttja avdraget för mikroproducerad el.

- Tillsammans med regelförenklingar och ökade incitament är detta ett sätt att öka takten i utbyggnaden av solkraften. Mer solenergi skapar också förutsättningar för att satsa på lokal lagring av energi, säger Rickard Nordin.