Centerpartiet vill hellre konkurrensutsätta arbetsförmedlingen

Centerpartiet välkomnar att Liberalerna också uppmärksammar problemen som finns med Arbetsförmedlingen. Till skillnad från Liberalerna tror inte Centerpartiet på en ny myndighet.

– Istället för en ny myndighet med nya uppgifter tror vi mer på att konkurrensutsätta Arbetsförmedlingen. Det innebär att fler aktörer, förutom staten, ska få hålla utbildning och förmedla jobb. Det kan vara fackliga förmedlingar, ideella eller privata. Det handlar om att renodla Arbetsförmedlingens uppdrag till ett rent myndighetsuppdrag och låta andra aktörer ansvara för utbildnings- och förmedlingsinsatser mot prestationsbaserad ersättning, en så kallad jobbfixarpeng. Då skulle ersättning betalas ut till aktören vid utfört uppdrag, säger Annika Qarlsson (C), arbetsmarknadspolitisk talesperson.

Centerpartiet vill införa en prestationsbaserad jobbfixarpeng som följer den arbetssökande till den förmedling som hen finner bäst lämpad att få hjälp av.

– Arbetsförmedlingen klarar inte sitt uppdrag att förmedla nya jobb och därför vill vi att fler ska få förmedla jobb. Med införandet av en jobbfixarpeng ska aktören få halva jobbpengen när den har fixat ett jobb till den arbetslöse. Sedan får aktören den resterande halva jobbpengen efter ett år, om den arbetssökande då är i arbete, säger Annika Qarlsson (C).

Centerpartiet föreslår till en början ett regionalt pilotprojekt i Malmö. Sedan bör jobbfixarpengen helt ersätta Arbetsförmedlingens egna förmedlingsinsatser.

– Arbetsförmedlingen ska i stället ägna sig åt andra uppgifter, som till exempel certifiering, kontroll och uppföljning, och resultatinriktad styrning av fristående arbetsförmedlare, säger Annika Qarlsson (C).

I övrigt håller vi med om att fokus bör ligga på de personer som står längst ifrån arbetsmarknaden.

– Personer som står nära arbetsmarknaden är ofta i mindre behov av utbildningsinsatser. För dessa personer är ett aktivt jobbsökande generellt mer prioriterat, säger Annika Qarlsson (C).

• annika qarlsson

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.