Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl kommenterar finansministerns sänkta prognos

Idag har finansminister Magdalena Andersson meddelat att regeringen sänker prognoserna för den ekonomiska utvecklingen de kommande åren. Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl kommenterar beskedet.

- Att Magdalena Andersson nu tvingas backa från sina tidigare allt för optimistiska prognoser har hon till stor del sig själv att skylla, med den förtroendechock som regeringens agerande och tillväxthämmande politik skapat, säger Centerpartiets chefsekonom Martin Ådahl.

- Vi har, ända sedan den nya regeringen tillträdde, sett hur landets företag och hushåll blivit allt mer pessimistiska över det ekonomiska läget och om framtiden. Inget av det finansministern har sagt idag lär vända den trenden, fortsätter Martin Ådahl.

- Jag är oroad över att Magdalena Andersson redan nu tycks ha gett upp när det gäller arbetslösheten. Att hänvisa till att befolkningen ökar är i sig aldrig en orsak till att arbetslösheten ska öka. Regeringen vill höja skatterna på i princip allt som skapar jobb. Vi måste göra precis tvärtom och underlätta för jobbskaparna att anställa fler, avslutar Martin Ådahl.

• ekonomi
  • jobb