​Centerpartiets uppmaning – uppdatera den svenska modellen

Idag inleds Centerpartiets kommundagar i Karlstad. Fokus när över 700 centerpartister samlas ligger på hur vi kan göra det enklare och billigare att integrera människor i det svenska samhället. Inför mötet går idag Centerpartiets partiledare Annie Lööf ut med en tydlig uppmaning till arbetsmarknadens parter- Teckna nya avtal specifikt riktade mot nyanlända.

- Situationen vi befinner oss i är unik och akut. Vi måste göra allt som går att göra för att underlätta inträdet på arbetsmarknaden. Därför riktar jag nu en uppmaning till arbetsmarknadens parter om att utveckla den svenska modellen för alla dem som nu kommer hit, säger Annie Lööf.

Centerpartiet uppmanar arbetsmarknadens parter att komma överens om ett nytt avtal, riktat direkt till nyanlända som gör det möjligt att anställa med betydligt lägre ingångslöner än idag.

- För Centerpartiet är det självklart att ett jobb är bättre än inget jobb. Bara genom att snabbt få in en fot på arbetsmarknaden kan man börja göra karriär, lära sig språket och ur hårt arbete mejsla fram sitt nya liv i sitt nya hemland, avslutar Annie Lööf.

• annie lööf
  • jobb