Claes Nyberg ny ordförande för Centerpartiets HBT-nätverk

Centerpartiets HBT-nätverk har under våren nystartat sin verksamhet och valt ny styrgrupp med Claes Nyberg som ordförande. Nu driver nätverket på för fler förändringar inom familjepolitik och migrationspolitiken för att förbättra situationen för HBTQ-personer.

– Jag är stolt över förtroendet att få ta nätverkets verksamhet vidare tillsammans med den nya styrgruppen. Centerpartiet har tidigt tagit ställning i flera av de frågor som historiskt har varit viktiga för HBTQ-personers rättigheter. Men fler frågor kvarstår och det är dags både för partiet och Sverige att ta nästa steg, säger Claes Nyberg, ordförande för Centerpartiets HBT-nätverk.

Till styrgruppen för Centerpartiets HBT-nätverk valdes även avgående ordförande Hanna Marie Björklund, Gustav Hemming, Martina Jarminder, Tobias Gillberg, Tomas Selin och Magnus Hansson. Nätverket är ett fristående nätverk inom Centerpartiet och har funnits i över 15 år.

Nätverket vill se förändringar i familjelagstiftningen så att alla barn och föräldrar ska ha rätt till sin familj från födseln. Centerpartiet har sedan tidigare tagit ställning för altruistiskt värdmödraskap men Sverige fortsätter att stå helt utan reglering på området. Nätverket kommer att ta upp frågorna till debatt under Stockholm Pride och till förnyad diskussion under Centerpartiets stämma i september.

– Det är förkastligt att Sverige fortsätter att inte ge HBTQ-personer och andra som lever utanför tidigare snäva normer rätten till sin egen familj. Även deras barn har rätt till samma juridiska skydd som andra. Nu måste vi framåt när det gäller en modernare familjelagstiftning och värdmödraskap, säger Claes Nyberg.

Situationen för asylsökande HBTQ-personer har uppmärksammats brett under det senaste året. Stora brister har framkommit i rättssäkerheten i Migrationsverkets bedömningar. Här vill Centerpartiets HBT-nätverk snabbt se förändringar.

– Varför tillåts Migrationsverket att fortsätta göra bristfälliga och rättsosäkra bedömningar av HBTQ-personers asylskäl med metoder som inte har stöd i vare sig forskning eller erfarenheter från HBTQ-personer i utsatta miljöer? Här måste regeringen ta sitt ansvar och se till att Migrationsverket fullföljer sitt uppdrag utifrån lagens intentioner, säger Claes Nyberg.

Under Stockholm Pride som startar måndagen 31 juli tas dessa och andra frågor upp vid nätverkets seminarier i Pride House och i partiets tält i Pride Park. Gå gärna med Centerpartiet i paraden lördagen 5 augusti.
 Mer information finns att tillgå här.

Claes Nyberg är tidigare ordförande för Stockholm Pride och har under flera år varit ledamot i RFSLs förbundsstyrelse. Till vardags är han pressansvarig vid MTR Nordic och är ledamot i distriktsstyrelsen i Centerpartiet Stockholm stad.

För mer information:
Claes Nyberg, ordförande Centerpartiets HBT-nätverk
. 0733-229 239.
claes.nyberg@centerpartiet.se.

• hbtq

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.