Claes Västerteg (C): Miljöpartiet mörkar i klimatgranskning

I de senaste dagarnas debatt kring regeringens miljö- och klimatpolitik har Miljöpartiet ofta refererat till en rapport, The Climate Change Performance Index (CCPI). Miljöpartiet använder rapporten för att hävda att Sverige har halkat efter i klimatarbetet. Centerpartiets miljöpolitiske talesperson Claes Västerteg menar att det är viktigt att klarlägga rapportens innehåll och resultat. Han menar att det finns vissa oklarheter i metoden för undersökningen.

- För det första är det viktigt att klargöra att både Centerpartiet och Miljöpartiet vill värna om miljön och möta klimathotet. Men, vi har olika metoder för att göra det. I det här fallet tycker jag dock att man kan ifrågasätta Miljöpartiets faktakoll.

Västerteg menar att det finns flera problem med rapporten. En femtedel av det totala resultatet som redovisas i CCPI är baserat på en kvalitativ undersökning med hjälp av frågeformulär. Efter ett flertal påstötningar har Germanwatch berättat att bedömningen av den svenska klimatpolitiken utförts av fem personer, vilka uttryckligen har begärt att få vara anonyma.

- Vem som har betygsatt politiken genom att sätta poäng i frågeformulären, och vilka kvalifikationer dessa har, är alltså okänt, menar Västerteg. Det är inte en seriös granskning som jag ser det.

- Slutsatsen jag drar är därmed att Sverige försvarar och till och med förbättrar sin position som främst i världen i de delar av jämförelsen som är baserad på tillgängliga mätdata. Vilket också är den data som kan granskas av andra, säger Västerteg.

- På de delar som vilar på minst sagt subjektiva grunder, då de baserar sig på hemliga uppgifter från fem anonyma personer bedöms regeringen ha en mindre attraktiv klimatpolitik. För mig är det självklart vilken beskrivning av verkligheten som är mest trovärdig och korrekt, avslutar Västerteg.

Läs mer i bifogad rapport.

------------------------------
För mer information kontakta:
Claes Västerteg, 070-752 75 04
Charlotta Eriksson, pressekreterare, 070-617 42 12
Centerpartiet är alliansens gröna röst; ett liberalt parti med fokus på företagande och miljö. I riksdagen är Centerpartiet tredje största parti med 7,9 procent och vi finns med i majoriteter i cirka 160 kommuner. Maud Olofsson är Centerpartiets partiordförande, Sveriges näringsminister och vice statsminister.

• Partier, rörelser