Ek och Federley: Nya EU-kommissionen sviker miljön

I samband med att EU-kommissionen igår offentliggjorde sitt arbetsprogram för nästa år stod det klart att 83 redan lagda förslag dras tillbaka, ändras eller kompletteras. På denna "dödslista" finns viktiga förslag om avfallshantering, luftföroreningar och cirkulär ekonomi.

- I EU dör 400 000 personer i förtid varje år på grund av luftföroreningar. Sverige får en stor del av sina utsläpp importerade från andra länder. Det är banne mig EU:s skyldighet att ta tag i detta, säger Lena Ek.

- Vi pratar om några av de viktigaste förslagen på miljöområdet med väldigt tydliga positiva effekter både för EU:s invånare och ekonomi. Att dra tillbaka dessa är ett stort kliv bakåt, säger Fredrick Federley.

Förslagen som nu dras tillbaka är viktiga för EU:s konkurrenskraft, då de bidrar till en mer effektiv resursanvändning och minskning av växthusgasutsläppen.

- Den cirkulära ekonomin har potential att skapa två miljoner jobb. Det är obegripligt att EU-kommissionen som satt jobb och tillväxt som sin främsta prioritering nu drar tillbaka förslaget, säger Lena Ek.

- Kommissionen säger sig vilja komma tillbaka med omarbetade förslag. För varje dag som en plan för dessa inte presenteras undergrävs kommissionens förtroende på miljöområdet. Jag hoppades på en kommission som skulle ta krafttag för en bättre miljö - inte en kommission som strävar efter svart bälte i att slopa nödvändiga miljöreformer, säger Fredrick Federley.

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• ekonomi