Emil Källström: Vänsterregeringens budgetförslag hotar både jobb och tillväxt

Finansminister Magdalena Anderssons bild av det ekonomiska läget skiljer sig avsevärt från den bild som alliansen och en rad framstående experter och institutioner har. Det säger Centerpartiets ekonomisk-politiske talesperson Emil Källström i en kommentar med anledning av Magdalena Anderssons pressträff.
- Hela världen hyllar Sveriges ekonomi utom Sveriges finansminister. Hon står helt ensam i sin beskrivning av läget. Det blir i det närmaste löjeväckande, säger Emil Källström.

Vänsterregeringen har i sin budgetproposition aviserat reformer som syftar till att minska antalet riktiga jobb till förmån för bidrag och åtgärder. Efter måndagens pressträff står det om möjligt ännu mer klart att regeringens ekonomiska politik är direkt skadlig för Sverige.
- Magdalena Andersson höjer inte bara skatten på jobb och företag. Man gör dessutom ungdomar arbetslösa och sätter dem i AMS-åtgärder och låtsasjobb. Vänsterregeringens förslag är ett hot mot tillväxt och sysselsättning. Dessutom är det tydligt att den politik man presenterar slår extra hårt mot de som inte lever och verkar i storstäder, säger Emil Källström.