Eskil Erlandsson kritisk till försening av kompensationsstöd

Kompensationsstödet till landets jordbrukare blir kraftigt försenat.

Centerpartiets Eskil Erlandsson är kritisk och har därför ställt en interpellation till landsbygdsministern.

Eskil Erlandsson kommenterar:

- Det är inte rimligt att det ska vara lantbrukarna som får stå konsekvenserna att staten inte kan hantera regelverk och administration. Den ordningen måste vi ändra på, säger Eskil Erlandsson (C), landsbygdspolitisk talesperson.

- Det är allvarligt att man som lantbruksföretagare inte kan planera sin verksamhet för man vet inte när utbetalningarna kommer. Så kan vi inte ha det framöver, därför har jag ställt en interpellation till landsbygdsministern, säger Eskil Erlandsson.

- Jordbruksverket har bland annat fått utökade resurser de kommande åren för att kunna hantera den nya jordbrukspolitiken. Nu måste regeringen och ministern se till att dessa pengar också säkerställer en förutsägbar utbetalning av de stöd som lantbrukarna är berättigade till, avslutar Eskil Erlandsson.

• ekonomi
  • eskil erlandsson