Eskil Erlandsson: Så bromsar vi den akuta mjölkkrisen

De svenska mjölkbönderna befinner sig i en allvarlig kris. Enligt uppgifterfrån

LRF läggs fem mjölkgårdar ned varje vecka i Sverige. Centerpartiets landsbygdspolitiska talesperson Eskil Erlandsson presenterar i dag nya förslag som kan hjälpa mjölkbönderna i den akuta situation som råder.

EU kan redan i dag köpa och lagra mjölkpulver och smör av bönderna genom det så kallade interventionssystemet. Centerpartiet föreslår att EU tillfälligt höjer lägstapriset i interventionssystemet, vilket innebär att marknadspriset trycks upp och mjölkbönderna får mer betalt för mjölken av mejerierna.

-Vi måste omedelbart hitta lösningar till den akuta krisen. Lösningar som ger ökade intäkter för de svenska mjölkbönderna här och nu, säger Eskil Erlandsson.

-Det är egentligen inte politikens uppgift att ingripa på detta sätt, men vi befinner oss i en extraordinär situation som kräver extraordinära åtgärder, säger Eskil Erlandsson.

Centerpartiet kräver även att regeringen ser till att betala ut lantbrukets EU-stöd, såsom gårdsstödet,så snart som möjligt. Då måste man därtill säkerställa att de svenska myndigheterna har resurserna som krävs och prioriterar att stöden betalas ut.

Det är också viktigt att Sverige inte går med på lättnader i sanktioner för de mjölkproducenter som producerade mer än sin kvot innan de avskaffades. Det ska inte löna sig att bryta mot det gemensamma regelverket.

Hör Eskil Erlandsson i Ekot.

Några tidigare förslag från Centerpartiet

• Stoppa destruktiva kostnadshöjningar. Att höja arbetsgivaravgifterna för unga och planera för skatter på både handelsgödsel och körda kilometrar förvärrar krisen och slår hårt mot bönderna.

• Fortsätta sänka kostnaderna för arbete, bland annat genom att ta bort arbetsgivaravgiften för den förste anställda under två år.

• Behålla visstidsanställningarna. De är helt nödvändiga för att jordbruket ska kunna få tillgång till den arbetskraft man behöver.

• Minska regelkrånglet.

• Ursprungsmärka alla mejeriprodukter. Intresset för att köpa svenska matprodukter har aldrig varit så stort som nu.

• eskil erlandsson
  • mjölkkris