​​Federley (C) får tungt klimatuppdrag

Under tisdagseftermiddagen utsågs Fredrick Federley, Europaparlamentariker (C) till huvudförhandlare i industriutskottet för EU:s system för handel med utsläppsrätter.

- Det här är ett av de tyngsta uppdragen man kan ha om man vill arbeta med miljö och klimatfrågor i Europaparlamentet och det visar att det ledarskap vi tagit i dessa frågor nu ger resultat, säger Fredrick Federley

- Handeln med utsläppsrätter är det absolut viktigaste verktyget för att minska de klimatpåverkande utsläppen och att ha fått uppdraget att vara huvudförhandlare innebär att jag och Centerpartiet nu kommer kunna vara en ännu mer pådrivande kraft i den europeiska miljöpolitiken, säger Fredrick Federley

Som huvudförhandlare kommer Fredrick Federley leda förhandlingarna och ta fram det tunga industriutskottets position när systemet för handel med utsläppsrätter nu ses över.

- Det viktigaste är att vi får en process så att de som tar ansvaret att utveckla sin industri i en riktning som minskar utsläppen inte straffas för detta, utan de som tar ansvar för kommande generationer ska tjäna ekonomiskt på det redan idag, säger Fredrick Federley

- Syftet med systemet är att gynna de som kombinerar ekonomisk tillväxt med minskade klimatutsläpp och stärker vi det här systemet så kommer vi se att de klimatsmarta investeringarna fortsätter att öka, säger Fredrick Federley

- Systemet som det fungerar idag har fortarande en hel del luckor, bland annat är det alldeles för många industrier som fortarande får släppa ut utan att behöva betala för det och jag kommer arbeta för att dessa luckor ska börja täckas igen, säger Fredrick Federley

Kontakt och mer information:
Hannes Hervieu, Pressansvarig Centerpartiets Brysselkansli
Hannes.Hervieu@europarl.europa.eu