#Grislöftet som sätter fokus på djurens välbefinnande

Coop lanserade #Ekolöftet.

Centerpartiet har noterat aktörens initiativ och lanserar nu #Grislöftet för att sätta fokus på frågan om djurhållning i EU.

Centerpartiet strider engagerat i EU:s jordbruksfrågor och ställer nu hårda krav på att överanvändningen av antibiotika och svanskupering av grisar måste upphöra.

Därför lanseras nu #Grislöftet.

#Grislöftet innebär att man tar avstånd från att handla med fläskkött från producenter som klipper av griskultingarnas svans och ger grisar antibiotika trots att djuren är friska.

-  Det är något man som konsument eller för den delen handlare kan ställa sig bakom. Där kan man som privatperson göra stor skillnad när EU-kommissionen inte agerar, säger Kent Johansson.

- Djurens välbefinnande ute i EU måste förbättras. Djur måste behandlas väl och maten ska vara säker, säger Kent Johansson.

-  Centerpartiet är tydliga med att EU måste agera när djurplågeri sker så systematiskt som i exempelvis Danmark. Att medicinera friska djur och med det riskera att skapa ett folkhälsoproblem måste också bestraffas hårt, säger Kristina Yngwe.

-  När matkedjorna lockar med billig fläskfilé måste man förstå att ett lågt pris alltid kommer med en annan kostnad. I det här fallet stympning av grisar och ökad risk för antibiotikaresistens. Vi tycker att det är bra att lyfta fram andra alternativ och aktivt jobba med att fokusera på annat än bara priset, säger Fredrick Federley.

Alla Centerpartiets kandidater är tillgängiga för att kommentera #Grislöftet via pressjouren, 08-234320

• köttproduktion
  • kött