Hård kritik mot Löfvens 100-klubb: "En gräddfil hos Arbetsförmedlingen låter mer som ett hot än som en möjlighet"

Företag ska kunna få en gräddfil hos Arbetsförmedlingen – om de tar emot 100 nyanlända på tre år.

Det föreslår Stefan Löfven i en satsning som han kallar för 100-klubben.

- En gräddfil hos Arbetsförmedlingen låter mer som ett hot än som en möjlighet för jobbskapande företag. I dagsläget nyttjar småföretagen i väldigt låg grad Arbetsförmedlingen och därför vore det vettigare att reformera den i grunden, införa en jobbpeng och se till att matchningen fungerar, säger Emil Källström, ekonomiskpolitisk talesperson för Centerpartiet.

Emil Källström menar att förslaget är feltänkt och inte kan ersätta satsningar på riktiga jobb.

- Den viktigaste integrationsåtgärden är att få de små och växande företagen att expandera och skapa de jobb och lärlingsplatser som skapar vägar in i det svenska samhället. Då går Stefan Löfven ut med förslag som är anpassade bara för storföretagen, samtidigt som han höjer skatter och regleringar för jobbskaparna, säger Emil Källström.

- Vi har föreslagit att behålla de lägre arbetsgivaravgifterna för unga. Vi föreslår även helt slopad arbetsgivaravgift för den först anställdas lönekostnad upp till 180 000 kronor per år under två år. Det ger de jobbskapande små- och medelstora företagen en rimlig chans att anställa, men det motsätter sig regeringen helt, säger Emil Källström.

Kontakt för media:

Centerpartiets pressjour, 08-234320