Inför Centerstämmorna i Umeå

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2003 15:29 CEST

Vid stämman i Umeå kommer 285 motioner att behandlas. Partistyrelsens föreslår stämman att bland annat tillåta proffsboxning i Sverige, att avskaffa livstidsstraffet, att tillåta buggning, att en ny gemensam äktenskapslagstiftning införs. Partistyrelsen föreslår också att FN:s roll ska utvecklas genom större möjligheter för generalförsamlingen att agera vid händelse av blockering i säkerhetsrådet.

- En fördjupad debatt kan förväntas på demokrati resp EU-området där partistyrelsen förordar en ny ordning för maktdelning, byggd på federalismens principer, både inom Sverige och inom EU, säger Jöran Hägglund.

Motioner, yttranden etc. Information kring arrangemanget i Umeå

Årets mottagare av Bramstorpsplaketten att delas ut till;

Börje Hörnlund, Härnösand, är tidigare landshövding i Västernorrland och arbetsmarknadsminister.

Görel Thurdin, Bönhamn, är före detta biträdande miljöminister, vice ordförande i Centerpartiet och ordförande i Rädda Barnen.

Bengt Rosander, Virserum, har mångårig kommunal bakgrund som kommunalråd och en lång rad folkrörelseuppdrag.

Karin Israelsson, Gargnäs, är före detta riksdagsledamot från Västerbotten

Göran Josefsson, Marbäck, har arbetat med många arbetsuppgifter inom Centerpartiet på central nivå. Politiskt sakkunnig i statsrådsberedningen, ledarskribent, sekreterare på riksdagskansliet mm.

Publicerat av: Erik Bratthall (2003-06-05)

Kommentarer (0)