Inför tre terminer på högskolorna

Centerpartiet presenterar i dag ett förslag om att möjliggöra för högskolorna att införa tre terminer i stället för två. En sådan förändring skulle innebära flera fördelar.

- Inträdet på arbetsmarknaden sker idag sent i Sverige jämfört med andra OECD-länder. Det skulle vara en stor samhällsekonomisk vinst om fler tidigare kom ut i arbete. På det sättet skulle arbetsmarknaden fortare få tillgång till eftertraktad arbetskraft, säger Centerstudenters ordförande och partistyrelseledamoten Alfred Askeljung.

Ett treterminssystem skulle vara en vinstaffär också för studenten.

- Det innebär också en stor vinst för den enskilde individen som fortare kan börja tjäna pengar, enklare få tillträde till bostadsmarknaden och komma in i samhället på ett bättre sätt efter studierna, säger Askeljung.

Som det ser ut i dag är sommarlovet en ekonomiskt ansträngande period för många studenter.

- Dagens långa sommarlov innebär för många studenter ekonomiska problem eftersom CSN uteblir under sommaren. Många studenter arbetar på sommaren, men den första fulla lönen brukar komma först när terminen startar igen och man åter är berättigad till CSN, säger Alfred Askeljung.

• universitet
  • högskola