Krav på Barroso för godkännande

Barroso har avgivit ett antal löften om framtida kommissionens agenda. Vi är därför beredda att rösta för honom som ordförande för kommissionen. Om det senare, i samband med utnämningen av övriga kommissionärer, visar sig att han inte uppfyller sina löften kommer vi inte rösta för hela kommissionen i höst. Detta säger Europaparlamentarikerna Cecilia Malmström (fp) och Lena Ek (c) inför Europaparlamentets godkännande av Barroso som kommissionens ordförande. - Barroso har försäkrat att det inte ligger något i ryktena om att han ska ha lovat bort posten som 'super-kommissionär' med ansvar för ekonomisk reform, för att få stöd av Tyskland. Denna enormt viktiga portfölj måste tillsättas med tanke på det stora behovet av ekonomiska reformer och tillväxt i Europa - inte beroende på vilket land en viss person kommer ifrån, säger Ek (c) . - Kommissionen måste fortsätta sitt reformarbete. Ökad öppenhet och transparens är nödvändigt för att få medborgarnas förtroende. Att öka kommissionärernas individuella ansvar har nämnts i diskussionen och borde lyftas fram ytterligare. Det är inte mer än rätt att individuellt ansvar kan utkrävas, tillägger Malmström (fp). - Andelen kvinnliga kommissionärer är också en fråga som måste lyftas fram och tas på allvar. Barroso har lovat att andelen kvinnor i hans kommission ska vara högre än idag. Det måste han bevisa för att vi ska rösta ja till kommissionen i oktober, avslutar Ek (c) och Malmström (fp). Portugisiske premiärministern José Manuel Durão Barroso utnämndes av ministerrådet i slutet av juni till posten som ordförande av kommissionen. Europaparlamentet godkänner utnämningen torsdagen 22 juli. Under hösten sker utfrågningar och godkännande av övriga kommissionärer.