Kristina Yngwe kritisk mot att regeringen håller på pengarna: "Pengarna behövs nu"

Nyligen meddelade EU-kommissionen att det krisstöd på 76 miljoner som Sverige tilldelades i september kan kompletteras med nationella pengar. I den budgetmotion som Centerpartiet presenterade under måndagen avsätter Centerpartiet som enda riksdagsparti 76 miljoner för ett sådant nationellt krisstöd till svenska mjölkbönder.

Totalt handlar det alltså om 152 miljoner som kan fördelas ut till Sveriges mjölkbönder.

- Regeringen måste se till att fördela ut de 76 miljoner som Sverige redan tilldelats. Jag förstår inte varför man sitter och håller på pengarna när man vet att mjölkbönderna går på knäna. Pengarna behövs nu, säger Centerpartiets Kristina Yngwe som är vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet.

- Det är också dags att regeringen ger besked om ifall de tänker följa Centerpartiets exempel och använda den öppning som EU-kommissionen gett och skjuta till 76 miljoner. Nu är det upp till bevis för regeringen., säger Kristina Yngwe

• bönder
  • bonde