Kristina Yngwe: Världens klimatambitioner räcker inte

Inför klimattoppmötet i Paris har länderna i FN meddelat vilka åtaganden om utsläppsminskningar de avser göra. Baserat på deras rapportering hittills går vi mot en ökning av den globala medeltemperaturen med 3,5 grader. För att undvika katastrofala följder behöver vi hålla ökningen under 2 grader, vilket också är målet.

- Jag är djupt oroad över att vi inte ser ut att nå 2-gradersmålet. Då har vi katastrofer på flera håll att vänta oss. Förlust av arter, stigande havsnivåer och klimatflyktingar från öriken och länder som hamnar under vattenytan. Det är sorgligt att inte världens länder kan lyfta blicken och sätta högre ambitioner, säger Kristina Yngwe, miljöpolitisk talesperson i Centerpartiet.

Alliansregeringen drev målet om 50 procents utsläppsminskning till 2030 i EU, där 10 procent ska uppnås via så kallade flexibla mekanismer, alltså att bidra med klimatinvesteringar för att påskynda omställningen i utvecklingsländerna.

Den rödgröna regeringen har misslyckats att driva denna linje vidare och EU går nu in i förhandlingarna med 40 procents utsläppsminskning, utan åtaganden om utsläppsminskningar utomlands.

Kristina Yngwe anser att det är beklagligt att regeringen och EU inte förmår se vikten av högre ambitioner eller hjälp till utvecklingsländernas omställning.

- Mycket hänger på de åtaganden som dagens tillväxtmarknader såsom Indien och Kina vill göra, eftersom dessa länder på sikt kommer bidra med höga utsläpp av växthusgaser om de inte ställer om till förnybar och hållbar energi, säger hon.

Regeringen minskar också sina anslag till internationellt miljöarbete i budgeten för 2016. Anslaget syftar till att stärka långsiktigt samarbete av strategisk betydelse.

- Att bidra till klimatförhandlingarna, omställningen av utvecklingsländerna och ett skarpt klimatavtal där vi faktiskt når 2-gradersmålet kan tyckas vara av strategisk betydelse, men tydligen anser inte regeringen det. Att man minskar anslaget till internationellt miljöarbete gör mig djupt orolig för framtiden, säger Kristina Yngwe.

• fn
  • kristina yngwe