Kritiserar bristen på förslag från Statskontoret - och presenterar tre egna förslag för myndigheter i hela landet

Centerpartiets Per Åsling, ordförande i skatteutskottet, kommenterar nu Statskontorets rapport om myndigheters lokalisering som i dag släpptes.
Han är besviken över bristen på konkreta förslag.
- För mig är detta ett bottennapp, i princip konstaterar man bara att myndigheterna centraliserats och det vet vi ju redan. Jag hade ändå förväntat mig en konkret åtgärdslista för att vända utvecklingen, säger Per Åsling.

- Precis som jag tidigare varnat för så blev Statskontorets uppdrag bara ett alibi för regeringen att under ett år inte göra någonting alls, nu måste regeringen visa handlingskraft, säger Per Åsling.

Därför släpper Centerpartiet nu en rapport med konkreta förslag för att myndigheterna i högre grad ska hitta alternativa placeringar till storstäderna och deras mest attraktiva adresser.
Rapporten i sin helhet bifogas som PDF.

Det första förslaget går ut på att lokalkostnaderna för myndigheter ska styras mot lägre kostnader. I dag finns många huvudkontor på exklusiva adresser i storstädernas centrum.
- Det är kort och gott dålig hushållning med skattemedel att det offentliga ska hyra in sig på dyra adresser genom skattemedel. När Skatteverket flyttade från Södermalm till Solna så sparade man drygt 90 miljoner, säger Per Åsling.
- Därför tror jag att man ska jobba med rikthyrorna. Då kommer myndigheterna ha frihet att göra egna val, men i högre grad titta på andra alternativ än de dyraste adresserna. Då öppnar man också upp för decentralisering, säger Per Åsling.

Det andra förslaget handlar om fler av myndigheternas uppdrag och funktioner ska decentraliseras genom utvecklade servicekontor.
- Det är självklart så att myndigheter kanske inte kan ha ett kontor i varje kommun, men någon typ av närvaro bör man ha i form av tjänstemän. Därför är det rimligt att satsa på att myndigheterna ska kunna dela kontor och kostnadseffektivt finnas på fler platser, säger Per Åsling.
- Redan i dag finns den typen av lösningar, men det bygger väldigt mycket på att myndigheterna tar egna initiativ till det. Det skulle gå att utveckla och förbättra, säger Per Åsling.

Per Åsling föreslår även att fler myndigheter ska ledas av styrelser, som ersätter dagens insynsråd.
En styrelse har då uppdraget att fokusera på det långsiktiga arbetet med att planera för och genomföra de beslut som riksdagen har fattat samtidigt som generaldirektören kan fokusera på att operativt genomföra decentraliseringen.
- Vi har ju ett problem med att både Alliansregeringen och Göran Perssons regering tog fram skrivelser om att beakta decentralisering, som myndigheterna rimligen borde följa. Riktigt så har det tyvärr inte blivit, det har vi ju sett exempelvis med Skatteverkets tidigare planer på att lägga ner kontor runt om i landet, säger Per Åsling.
- En styrelse kan i högre grad fatta beslut utifrån vad som ligger i skattebetalarnas intresse, snarare än vad som är bekvämt för generaldirektören och vederbörandes stab. Där tror jag en styrelse kan göra stor skillnad, säger Per Åsling.