Lena Ek: Nu tar vi ytterligare steg för jobben och den gröna omställningen

Idag röstar riksdagen igenom förslag på miljöområdet, utgiftsområde 20, som ger Sverige en politik för fler jobb i hela landet och skarpa resultat för miljön. Bland förslagen som nu blir verklighet finns bland annat Bonus-Malus, 10 000 nya laddstolpar för elbilar och förstärkta anslag till supermiljöbilspremien. Centerpartiets miljöpolitiska talesperson, tillika vice ordförande i Miljö- och Jordbruksutskottet, Lena Ek kommenterar dagens besked.

- I och med dagens votering får vi en politik med fokus på jobb och miljö. Centerpartiet och Alliansen har under de senaste åtta åren bedrivit en politik som har skapat över 300 000 nya jobb, nu tar vi ytterligare ett steg för jobben och den gröna omställningen, säger Lena Ek.

- Nu får vi 10 000 nya laddstolpar som skyndar på omställningen till en miljövänlig fordonsflotta. Samtidigt stärker vi supermiljöbilspremien och skjuter till pengar så att den räcker ändra fram till 2017 då vi vill se ett Bonus-Malus-system på plats. Det påskyndar den gröna omställningen och stärker förutsättningar för jobben över hela landet, avslutar Lena Ek.

Kontakt:

Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20