Lena Ek: Regeringen sviker klimatet

Efter veckans EU-förhandlingar om klimatmålen står det klart att den svenska vänsterregeringen sviker klimatet. Det beslut som Socialdemokraterna och Miljöpartiet ställt sig bakom innebär bland annat stora eftergifter till Polen, ett land med lägst klimatambitioner i hela EU.

-  Det här går inte att kalla för någonting annat än ett klimatsvek. Regeringen lyckas inte upprätthålla Sveriges starka ställning i klimatdebatten och tillåter nu att länder som Polen sätter ramarna för EU:s klimatpolitik, säger Centerpartiets Lena Ek, vice ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet.

-  Det är högst anmärkningsvärt att regeringen accepterar att Polen får enorma mängder utsläppsrätter helt gratis. För klimatet är det den sämsta tänkbara gåvan till ett land som uteslutande använder sig av kolkraft, säger Lena Ek.

Dessutom accepterar den svenska regeringen att EU kan sänka sina ambitioner ytterligare beroende på vad som händer vid det internationella klimatmötet i Paris nästa år.

-  När Alliansen satt vid makten lyckades vi förhandla fram att EU skulle kunna justera upp sina mål efter klimatmötet i Köpenhamn, för att fortsätta vara en drivande kraft och ett föredöme i klimatarbetet. Nu accepterar regeringen det rakt motsatta, nämligen att EU ska kunna sänka sina ambitioner ytterligare efter Parismötet, beroende på hur omvärlden agerar. Allt för att blidka länder med låga klimatambitioner, säger Lena Ek.

-  Det är uppochnervända världen och jag är mycket förvånad över att Miljöpartiet accepterar detta. De har hittills inte haft någon positiv inverkan på svensk miljö- och klimatpolitik, vilket vi nog är många som beklagar, säger Lena Ek.

Även Eskil Erlandsson, vice ordförande i riksdagens EU-nämnd, är mycket kritisk till regeringens agerande.

-  Varje gång som regeringen har kommit till EU-nämnden har det varit en fars. Olika besked från olika ministrar och bristfälliga underlag. Det har varit en uppvisning i illa skött regeringsarbete helt enkelt, säger Eskil Erlandsson.

• ett hållbart val
  • politik