Martin Ådahl: Nu får det vara nog, Sjöstedt måste be om ursäkt

Vänsterns företrädare fortsätter att tävla om vem som kan vara mest nedlåtande mot alla de tiotusentals människor som jobbar i ett RUT-företag. I gårdagens Aktuellt klarade inte Jonas Sjöstedt av att hålla uppe fasaden. Under slutet av debatten undslapp han sig kommentaren att ”de kan få ett riktigt jobb istället” på frågan om vad som ska hända med alla de som jobbar inom RUT-branschen om Vänsterpartiet får sin vilja igenom och avskaffar RUT-avdraget.

- Sjöstedts kommentar vittnar inte bara om en företagsfientlig inställning utan är direkt förolämpande mot alla de tiotusentals människor som varje dag går till sitt jobb på ett RUT-företag.  Det får räcka med nedlåtande attityder nu Jonas Sjöstedt, ta tillbaka det och be dessa människor om ursäkt, säger Centerpartiets chefekonom Martin Ådahl.

- För oss som har följt debatten den senaste veckan blir det väldigt tydligt att detta inte är några lösryckta citat eller felsteg. Vänsterpartiet tycker så här. De gör skillnad på jobb och jobb och nedvärderar uppenbarligen de kvinnor och män som arbetar på ett RUT-företag, fortsätter Martin Ådahl.

- Det är oförskämt och ansvarslöst av en partiledare för ett parti som påstår sig värna solidaritet och alla människors lika värde att så utstuderat göra skillnad på människor utifrån vilket jobb de har. Jag tror att många tar väldigt illa vid sig och jag förutsätter att Jonas Sjöstedt ber om ursäkt, avslutar Martin Ådahl.

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• ekonomi