​Nu måste regeringen jobba för fler apotek

Apoteksutredningen överlämnar idag sitt betänkande till regeringen. Centerpartiet välkomnar att utredningen sätter kvaliteten och tillgänglighet i fokus.

- Nu måste regeringen ta fram förslag på hur vi ska få fler apoteksombud, säger Anders W Jonsson, sjukvårdspolitisk talesperson för Centerpartiet.

I utredningen föreslår utredaren bland annat att distributörerna, och inte apoteken, ska ansvara för leverans av läkemedel inom 24 timmar. Det betyder att apoteken får bättre förutsättningar att ge bra service till sina kunder.

- Det är bra att fokus är på att stärka kvaliteten och tillgängligheten ytterligare. Det är också positivt att utredningen lyfter förslag för att få ännu fler apoteksombud, säger Anders W Jonsson.

Idag gäller en 24-timmarsregel för apoteken, vilken innebär att kunden ska kunna få sitt receptbelagda läkemedel inom 24 timmar. Men genom att läkemedelsbolagen och deras distributörer inte omfattas av regeln, blir det ibland svårt för apoteken att tillhandahålla läkemedel, vilket i slutändan drabbar apotekskunderna.

Utredningen föreslår också ett särskilt regelverk för apoteksombud där alla apoteksaktörer ges möjlighet att ordna ombud. Det kommer att leda till bättre apoteksservice i glesbygd, menar utredningen.

- Nu är det upp till regeringen att se till att öka kvaliteten och tillgängligheten i hela landet. Vi hoppas att regeringen lyssnar på utredaren och lägger fram konkreta förslag som gör just detta, säger Anders W Jonsson.

Omregleringen av apoteksmarknaden som genomfördes 2009 har varit en viktig reform för att stärka människors tillgång till apotek. Tillgängligheten har ökat markant både vad gäller öppettider och apotekstäthet. Samtliga län har fått fler apotek och det har öppnats nya apotek på ställen där man tidigare varit helt utan. Exempelvis i Insjön och Älmsta men även till exempel i Rågsved i Stockholm och Hovsjö i Södertälje.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.