Ny EU-film: Stoppa EU-parlamentets flyttcirkus

EU-parlamentet flyttar varje månad mellan Bryssel och Strasbourg. Det kostar två miljarder kronor årligen och bidrar till 19 000 ton koldioxidutsläpp. Centerpartiet vill se ett slut på flyttcirkusen. Det är ämnet för partiets nya EU-film som släpps idag.

Film är en central del av Centerpartiets EU-valkampanj. Reklamfilmen ”Mer miljö, mindre detaljstyrning”, går nu på TV4 och har visats 360 000 gånger på Youtube sedan premiären för två veckor sedan. Filmen nej till euron har setts drygt 90 000 gånger på en vecka.

”Vi är glada över det positiva mottagandet av filmerna och den spridning de fått. Det visar att film är ett bra komplement till den annars så faktatunga politiska kommunikationen. Film är ett känslomedium som göra budskapet begripligt", säger Ola Spännar, kommunikationschef.

EU ska göra färre saker men rätt saker
Den nya filmen lyfter frågan om sådant som EU inte borde göra. Onödig administration och beslut som gör EU ineffektivt och tar kraft från de stora frågorna, som miljö. I motsats till den trend som finns inom EU vill Centerpartiet se ökad decentralisering och minskad byråkrati. Centerpartiet ser positivt på Europasamarbetet men har också en stark ambition att förändra och förbättra det.

”Vi vill att EU ska göra färre saker men rätt saker. Vi vill se ett slut på parlamentets flytt mellan Bryssel och Strasbourg. Det kostar pengar, tid och miljö. EU Ska fokusera på de stora frågorna, som att lösa klimatrisen”, säger Ola Spännar.

En vecka i månaden, elva månader om året, flyttar Europaparlamentet mellan Bryssel och Strasbourg för överläggningar. Det kostar tid för alla de 5 000 ledamöter och tjänstemän som reser mellan städerna. Transporterna står också miljön dyrt i form av utsläpp motsvarande uppåt 19 000 ton koldioxid. Dessutom kostar det pengar, uppskattningsvis 2 mdr kronor per år.

Korta fakta:
- Filmen är en del av Centerpartiets valkampanj inför EU-valet.
Filmen finns redan i dag tillgänglig på partiets Youtube–kanal
- Produktion: For Sure
- Filmen spelades in på reklambyråns eget kontor i Gamla stan

Se filmen: http://youtu.be/VsJeIdM0pg8