Regeringens kilometerskattsutredning presenterad: "Enormt haveri och resursslöseri"

Regeringen har nu fått ta emot utredningen från vägslitagekommittén. Per Åsling (C), ordförande för skatteutskottet och skattepolitisk talesperson, kommenterar:

- Nonchalant att tillsätta en mastodont utredning som landat på 1000 sidor och som nu går direkt till papperskorgen. Regeringen har bara några dagar innan utredningen ska presenteras sagt att man backar från kilometerskatten för att förslaget inte var bra. Det kunde vi slå fast redan när utredningen tillsattes och det har vi påtalat upprepade gånger för regeringen. Det här är ett enormt haveri och resursslöseri från regeringens sida och har skapat oro i näringslivet, säger Per Åsling.

- Vi kan också konstatera att mycket av det vi varnat om finns skrivet klart och tydligt i utredningen. Det var en skatt som slår på jobb och företag på landsbygden. Det gav dessutom låg klimatnytta och drabbade skogsnäringen som är dem som levererar vårt biobränsle. Utredningen konstaterar att risken finns att priserna för biodrivmedel ökar med förslaget, säger Per Åsling.

- Regeringen har meddelat att de ska återkomma med ett nytt förslag. Då hoppas vi att de kan fokusera på det som ger verklig klimatnytta. Vi har ett konkret förslag som regeringen gärna kan ta. Vi föreslår en klimatrabatt för den som väljer att köpa en lastbil med förnybart bränsle i tanken. Det innebär rent praktiskt att den som köper en ny, klimatvänlig lastbil får ett avdrag på priset. På det sättet använder vi en morot, inte en piska, för att skapa en större efterfrågan på lastbilar som drivs av förnybart, säger Per Åsling.

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.