Rickard Nordin: Straffbeskatta inte solcellsanläggningar

I dag uppmärksammas att regeringen avser att inför en skatt på förnyelsebar energi som kommer att minska och i värsta fall backa omställningen till mer småskalig och grön energi. Rickard Nordin, energipolitisk talesperson för Centerpartiet är kritisk och förvånad.

- Centerpartiet vill se mer förnyelsebar energi, inte mindre. Det är därför vi föreslår en grön skatteväxling, hög skatt på det som är dåligt för miljön och låg eller ingen skatt på det som är bra. Regeringens melodi verkar istället vara att urskillningslöst beskatta allt.

- Regeringen för en konsekvent linje att beskatta allt man vill se mer av. Man vill ha fler jobb, då höjer man skatten på arbete. Mer förnybar energi, då höjer man skatten på densamma. Frågan är vad nästa steg för regeringen är. Vedskatt? Skatt på värmepumpar?

- Jag är förvånad över att Miljöpartiet har kunnat gå med på ett förslag som innebär att man slår mot den solenergi man hyllade så i valrörelsen. Det här är ett miljöfientligt förslag som hör hemma i papperskorgen. Vi kommer att motarbeta förslaget och uppmanar alla som vill se en grön energiomställning att göra detsamma.

Rickard Nordin ger inte heller mycket för energiminister Ibrahim Bayalans hänvisning till regeringens energikommission och uppdraget att ”titta på de här styrmedlen”:

- Det är en bortförklaring. Regeringen har tagit fram ett skarpt förslag som nu går ut på remiss eftersom man avser att genomföra det. Det är så remisser fungerar. Detta föreslår man helt enkelt för att man vill straffbeskatta förnyelsebar energi, avslutar Rickard Nordin.

Kontakt:

Centerpartiets pressjour