Sågar MP:s förslag om bredbandsskatt: ”Totalt huvudlöst”

Miljöpartiets arbetsgrupp för kulturpolitik föreslår införande av bredbandsskatt.

Centerpartiets Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson, sågar förslaget.

- Miljöpartiet försöker inte ens se bortom Stockholms innerstad. Det här är totalt kontraproduktivt i en tid där vi verkligen behöver få ut bredband i hela landet, säger Anders Åkesson.

Förslaget gör gällande att "någon form av bredbandsskatt ska införas" och denna skatt ska beröra samtliga kommersiella aktörer som verkar inom landet.

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson, menar att ytterligare kostnadshöjningar på bredband skulle bromsa utbyggnaden och göra satsningar utanför storstäderna mindre attraktiva.

- Tillgång till bredband är en nyckelfaktor om man vill att det ska gå att arbeta och driva företag i hela landet. Det här är ett totalt huvudlöst förslag som bara leder till generella kostnadshöjningar och sämre bredbandsutbyggnad, säger Anders Åkesson.

- Jag menar att tillgång till ett bra bredband är en demokratifråga. Med det som utgångspunkt är det fullkomligt galet att det parti som har ansvar för demokratifrågor, via Alice Bah Kuhnke, står bakom idén, säger Anders Åkesson.

- Det normala är att man höjer skatterna på sådant man inte vill ha och sänker skatterna på det man vill uppmuntra. I Trafikutskottet jobbar vi hårt för att samtliga hushåll, företag och individer ska kunna vara uppkopplad och det här förslaget går i rakt motsatt riktning. Det är förbluffande dumt, säger Anders Åkesson.

• bredband
  • bredbandsskatt