Skatteväxla 4 miljarder för fler jobb och bättre miljö

Samtidigt som Centerpartiet inviger Almedalsveckan presenterar vi en grön skatteväxling på över 4 miljarder kronor, där sänkt skatt på arbete och företagande och höjd skatt på miljöförstöring matchas krona för krona.

Reformpaketet som läggs fram i sin helhet på en presskonferens i eftermiddag inkluderar sänkt inkomstskatt, lägre arbetsgivaravgifter för första anställningen och en skatt på farliga kemikalier.

- Det ska bli dyrare att skita ned miljön och det ska bli billigare att jobba och driva företag, säger Centerledaren Annie Lööf.

Trots att över 340 000 jobb har skapats sedan 2006 har Sverige fortfarande hög arbetslöshet. Särskilt hårt drabbade är unga och utlandsfödda. Samtidigt rinner tiden ut för att råda bot på de stora miljöproblemen och minska gifterna i vår vardag.

- Det är politikens uppgift att förena miljö- och jobbutmaningen. Ett av de smartaste sätten att göra det på är att skatteväxla - sänk skatten på jobb och företag och höj skatten på miljöförstöring. På det sättet vinner både miljön och jobbskapandet, säger Annie Lööf.

Centerpartiet föreslår:

Slopa arbetsgivaravgiften under två år för den första anställda
Företag som anställer för första gången ska slippa betala arbetsgivaravgift på årslöner upp till 180 000 kronor under de första två åren. Det stimulerar till nyanställningar och fler jobb. Förslaget är en satsning på 2,6 miljarder kronor.

Sänkt inkomstskatt för 1,1 miljoner människor
Den nedre gränsen för den statliga inkomstskatten höjs med 500 kronor i månaden. Sammanlagt ger förslaget 1,1 miljoner löntagare lägre inkomstskatt till en total offentlig kostnad på 1,3 miljarder kronor. Cirka 50 000 löntagare slipper med en höjd gräns helt att betala statlig inkomstskatt.

Beskatta miljögifter i vardagen – inför en kemikalieskatt
Skadliga kemikalier som omger oss i vardagen är ett av vår tids stora miljöhot. Alliansregeringen tillsatte en utredning om kemikalieskatt som Centerpartiet vill gå vidare med. Syftet är att minska förekomsten av farliga ämnen i människors hemmiljö, som flamskyddsmedel i elektronik samt ftalater i golv och andra byggvaror som innehåller PVC.

När skatten införs väntas den leda till positiva hälsoeffekter såsom minskad risk för astma, allergier, reproduktionsstörningar, missbildningar och leverskador. Skatten beräknas ge en intäkt på 3,5 miljarder kronor.

Kontakt:
Oscar Sundevall