Studentorganisationer hycklar om studerandevillkoret

Den senaste tiden har fackföreningar och studentorganisationer förfasat sig över regeringens planerade avskaffande av studerandevillkoret i arbetslöshetsförsäkringen och hävdat att det skapar otrygghet för nyutexaminerade. Men så har det inte alltid låtit. Så sent som förra året kallade Sveriges Förenade Studentkårer (SFS) studerandevillkorets utformning för ett ”systemfel” och betecknade karenstiden på 90 dagar som ”ett hån”. Nu kramar man studerandevillkoret hårdare än någonsin. - Det är tråkigt när till och med studentorganisationer som annars brukar ha förmåga att tänka nytt är så fast i ett gammalt system att de inte förmår att se när det inte längre fungerar. Det är märkligt att trygghet för vissa alltid handlar om bidrag, men aldrig om jobb, säger Centerstudenters förbundsordförande Peter Ranki. Den miljard som studerandevillkoret kostar borde istället användas för satsningar på att skapa jobb för nyutexaminerade. Centerstudenter föreslår bl a slopad arbetsgivaravgift under det första året för småföretag som anställer en nyutexaminerad samt att alla studenter ska ges möjlighet till 20 veckors praktik med studiemedel. - Studentrörelsen borde ägna sin energi åt att hitta lösningar som gör att nyutexaminerade kan få jobb istället för att krama dåligt fungerande system som de egentligen inte gillar. När var femte student är arbetslös ett år efter examen går det inte att fortsätta i samma gamla hjulspår, avslutar Peter Ranki. Mer information: Peter Ranki, förbundsordförande Centerstudenter, 070-714 98 03 Johan Sjöberg, förbundssekreterare Centerstudenter, 0709-392 391