SVT stryper det regionala programutbudet

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2003 15:16 CEST

Enligt SVT beror neddragningarna på det teknikskifte som man står inför och det ger konsekvenser för företagets 27 produktionsorter utanför Stockholm. Programproduktionen försvinner helt från Luleå, Sundsvall, Örebro, Karlstad, Växjö och flyttas till Malmö och Göteborg.

- Det strider mot Riksdagens beslut om att SVT:s ska ha regionalverksamhet. Nu placeras produktionen i andra storstadsregioner och landsbygden glöms bort, säger Birgitta Sellén (c).

SVT: s nedläggning av programproduktionen i flera av landets städerna är ett slag mot landsbygden och mot mångfalden. - Det går helt enkelt inte att se det på något annat sätt än att SVT struntar sitt public service ansvar och landsbygden, säger Birgitta Sellén (c).

- För Norrland, som bara får behålla produktionen i Umeå är det här ett dråpslag. Det är oerhört viktigt att TV-program produceras även i norra Sverige. Luleå som har producerat ”Vildmark visar vinjetter från sitt närområdet något som för programmet känns betydligt trovärdigare än vinjettbilder från Göteborg eller Malmö, säger Birgitta Sellén (c).

Att ha ett rikt och mångfacetterat kulturutbud är viktigt och det får man inte om all produktion läggs i storstäderna. Många av de mindre redaktionerna har stor experimentlusta och kommer på idéer och uppslag som aldrig skulle komma fram i Stockholm. Den plantskola som de här redaktionerna är går förlorade. - Jag undrar vilka åtgärder Kulturminister Ulvskog är beredd att vidta för att trygga produktion av TV-program utanför storstadsregionerna, säger Birgitta Sellén (c).

Kommentarer (0)