Utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c) kommenterar (s)-skuggbudget: "Socialdemokraterna visar brist på självinsikt"

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 15:17 CEST

Idag presenterade Socialdemokraterna sin satsning på skolan i den skuggbudget som de presenterar nästa vecka. Utbildningsutskottets ordförande Sofia Larsen (c) ser en stor tveksamhet i sossarnas skolpolitik för framtiden.

- Enskilda korttidssatsningar som sossarna verkar vilja göra kan tyckas bra, men det krävs mycket mer. Det krävs ett långsiktigt helhetslyft för den svenska skolan, säger Sofia Larsen

- Efter tolv år av socialdemokraternas sorteringspolitik är nu alliansregeringen i full färd med att skapa en rättvis skola där alla elever ges rätt till kunskap. Det är inte rättvist att så många elever inte nått tillräckliga kunskaper. Rättvisa är att få möjlighet till stöd och hjälp i tid, att ha kunniga och utbildade lärare och en skola med både ramar och kramar, säger Sofia Larsen.

- Socialdemokraterna saknar fortfarande självinsikt kring vilka åtgärder som krävs och kring sina misslyckanden i den svenska skolpolitiken, säger Sofia Larsen.

För mer information kontakta:
Sofia Larsen 070-520 52 96
David Persson, pressekreterare, 0703-14 98 88