Utredning av försök till mord blev liggande i månader: "Oacceptabelt"

Snart fyra månader har gått sedan en 50-årig man utsattes för mordförsök.
Polisen har nu medgett att man inte ens tillsatt en handläggare - trots att en misstänkt finns.
Johan Hedin, Centerpartiets rättspolitiska talesperson, är skarpt kritisk och efterlyser en reaktion från inrikesminister Anders Ygeman.

Det är i Dalarnas-Tidning som polisen medger att man inte prioriterat en utredning om försökt till mord, trots att man bedömer att det finns en misstänkt person.
Johan Hedin skriver om saken hos Expressen.
- Det är ett mycket grovt brott som polisen under alla omständigheter ska och måste prioritera. Allt annat är oacceptabelt och då måste man högljutt kräva avlastning och hjälp, säger Johan Hedin.
- Att vänta försvårar utredningen och dessutom urholkar det förtroendet för polisen. Om man inte utreder försök till mord, vad utreder man då? Det är tyvärr en befogad fråga, säger Johan Hedin.
Han menar att inrikesminister Anders Ygeman nu måste agera och föra fram ett förslag som motsvarar det Centerpartiet tidigare föreslagit.
Centerpartiet föreslog före jul två miljarder till polisen, vilket täcker kostnaden för 1600 nya poliser och en satsning på större attraktivitet i att arbeta som områdespolis.
- När befolkningen växer så växer också antalet brottsaktiva. Då måste också polisen ha mer resurser för att kunna värna människors trygghet. Det måste även regeringen förstå och agera på. Därför vill jag att Anders Ygeman berättar hur polisen ska kunna hantera sitt uppdrag, säger Johan Hedin.
- Dessvärre har regeringen agerat på ett sätt som konsumerar polisens resurser, bland annat genom att införa id-krav i Öresundsregionen. Det ställer så klart till problem och det ansvaret vilar på regeringen, men det får inte under några omständigheter gå så långt att mordförsök inte utreds grundligt, säger Johan Hedin.