Viktigare att byta regering än att byta valuta!

Pressmeddelande   •   Sep 07, 2003 23:06 CEST

- Så här blir resultatet när den ekonomiska politiken skall användas till konjunkturbekämpning. Ryckig, motverkande och långsiktigt osäker. Det säger partisekreterare Jöran Hägglund i en kommentar till budgetöverenskommelsen mellan regeringen och (v) och (mp).

- Centerpartiet har varnat för det ramverk som uppgörelsen mellan (s) och LO innebär vid en övergång till euron. När finanspolitiken skall ges ett tydligt mål att aktivt motverka konjunkturer så öppnar det för en ekonomisk politik som leder Sverige bakåt. Därför är det viktigt att se att mål och medel faktiskt hänger ihop.

- Högre skatter, sämre villkor för företagen och minskad produktivitet kan aldrig vara en lösning för att lyfta Sverige i välståndsligan. Ett varningens finger bör därför lyftas mot de politiska krafter som vill permanenta den sortens politik och mot de som är beredda att medverka till den sortens ramverk. Min slutsats är därför att det är viktigare att byta regering än att byta valuta säger Jöran Hägglund.

Kommentarer (0)