Phenomenon WIND - mosaik av Tokujin Yoshioka för Mutina prisbelönt i Köln

Serien Phenomenon av Tokujin Yoshioka för Mutina belönades under IMM i Köln i Januari 2014 med Best of Best Interior Innovation Award. Mosaiken visas av Centro under Stockholm Furniture Fair.

Tokujin Yoshioka arbetar sedan några år tillsammans med den italienska tillverkaren Mutina och utvecklar där sin egen kollektion Phenomenon som kännetecknas av en serie mosaiker med inspiration hämtad från naturen. Namnen air, wind, honeycomb, rain och rock vittnar om detta.

Under IMM i Köln i januari 2014 belönades Mutina och Yoshioka med Best of Best Interior Innovation Award.

Serien Phenomenon består utöver mosaikerna även av stora golvplattor och hexagoner i harmonierande färger. På bilden tar Mutinas CEO, Massimo Orsini (2:a fr v) emot priset i Köln.

• phenomenon
  • tokujin yoshioka
  • yoshioka

• Dalarna

Grundat 1968 är CENTRO landets äldsta fackmannakedja för kakel och klinker, baserade i Stockholm med sju anläggningar samt filialer, Centro Proffsbutiker, i Malmö, Uppsala, Norrtälje, Norrköping och Örnsköldsvik. Idag är CENTRO ett av de ledande företagen i sin bransch med ca 65 anställda och en omsättning om ca 210 mkr. Sedan maj 2007 tillhör bolaget koncernen G & L Beijer Import och Export AB med moderbolaget Beijerinvest.