Örebro.

Linköping besöker Örebro för erfarenhetsutbyte!

2015 blev Örebro utsedd till Årets Stadskärna. Sedan dess har flertalet städer i Sverige valt att göra ett studiebesök i Örebro för att lära sig mer om framgångssagan och för att ta del av den utvecklingsresa som skett i Örebro stadskärna under de senaste åren. I morgon, torsdag, besöker representanter ur Linköping Citysamverkans styrelse Örebro för att inspireras av City Örebro, dess styrelse, samarbetspartners och representanter för Örebro kommun.

- Det är en lika intressant varje gång en stad kommer hit på studiebesök då vi måste påminna oss själva om att vi faktiskt är riktigt bra, menar Stina Storm, VD City Örebro. Goda samarbeten, stor entusiasm och positiv laganda har varit viktiga framgångsfaktorer som vi på olika sätt lyfter fram under studiebesöken här i stadskärnan.

Under dagen kommer representanterna från Linköping bland annat att få ta del av arbetet bakom Örebros ansökan till årets stadskärna 2015, hur olika avtal ser ut mellan City Örebro och Örebro kommun när det exempelvis gäller renhållning i stadskärnan och även samverkan med kvalitetsvandringar i city.

- Eftersom vi planerar att ansöka om att bli nominerade till Årets Stadskärna 2018 var resan till Örebro en självklar del i förberedelserna inför ansökan, säger Marianne Lindh, Linköping Citysamverkan.

Linköpings representanter kommer att besöka Örebro under torsdagen, mellan kl. 10.00-15.00.

För mer information, vänligen kontakta:

Stina Storm, VD City Örebro
stina@cityorebro.com

Marianne Lindh, VD Linköping Citysamverkan
marianne@linkopingcity.se

City Örebro är en ekonomisk förening som ägs av sina medlemmar som främst utgörs av fastighetsägare, handlare, restauranger, caféer, hotell samt övrig kommersiell service i city. Örebro kommun stöttar vårt arbete för en levande och attraktiv stadskärna. Vår vision är att Örebro stadskärna skall upplevas som den lilla storstaden, nära till allt med personlig storstadspuls.