Donna Huanca, Orange Ovary, 2019 – del av CFHILLs utställning "Are You Familiar With Our Concept?", 17 januari – 8 februari, 2020.

​CFHILL visar nästa generations konst i samarbete med två kult-gallerier från Berlin

Av ren konstbesatthet öppnade Javier Peres ett konstgalleri, Peres Projects, i Berlin i mitten av 2000-talet. Hans partner Benoît Wolfrom följe nyligen efter med Fuctional Art Gallery i samma stad, men med siktet inställt på radikal design. Idag visar de verk av konstnärer från hela världen.

17 januari öppnar CFHILL i samarbete med Peres Projects och Functional Art Gallery utställningen Are You Familiar With Our Concept? med ett skarpt urval av konstnärer och deras nyaste verk, från måleri till formgivning och möbeldesign. Utställningen pågår 17 januari – 8 februari 2020 och kommer med sin gränsöverskridande inställning till formgivning och konst bli ett måste att se under Stockholm Design Week 2020, som pågår 3 februari till 9 februari.

Utställningens något ovanliga men symptomatiska namn är ”Are You Familiar With Our Concept?”, en uppenbart ironiskt ställd fråga syftande på skrytiga konceptgallerier och deras försök att framstå som ”lite svåra”. Det är också titeln på Manuel Solanos verk som är med i utställningen. Det blir elva konstnärer, fem formgivare och 37 verk i form av skulptur, måleri, objekt, minst sagt innovativa lampor, stolar och vidlyftiga sittmöbler i klinkersmaterial.

– Vi tycker om att bjuda Stockholms-publiken på det som det pratas mest om i konstvärlden runt om i världen. Tidigare har vi visat konst från Shanghai, Los Angeles och New York City och det har länge varit en dröm att få bjuda in Peres Project och hans vilda gäng. Särskilt intressant tycker jag att det är med deras senaste satsning Functional Art Gallery, med en helt ny syn på design, säger Michael Elmenbeck, medgrundare och creative director på CFHILL.

I scoutandet efter konstnärer säger galleristerna Javier Peres och Benoît Wolfrom att de är ute efter att ”se intelligens”. Resultatet syns i form av en brokig grupp egensinniga konstnärer och formgivare som över tid gett båda deras gallerier en aura av färgstark gränsbrytarattityd och innovation. Bland konstnärerna märks Donna Huanca, vars levande skulpturer, eller som hon själv benämner dem, ”original paintings”, berör frågor om genus och rätten till det måleriska fältet.

– Från allra första början har Peres Projects slagits för att knyta till de konstnärer som genom sina konstnärskap riktat in sig på vår tids viktigaste frågor på ett intressant och genomtänkt sätt. Konst som berikat publiken och lärt oss mer om oss själva, säger Javier Peres, Peres Projects grundare.

Konstnärerna i utställningen är: Rebecca Ackroyd (UK), Ajarb Bernard Ategwa (Kamerun), Dan Attoe (US), Donna Huanca (US), Melike Kara (Tyskland), Richard Kennedy (US), Beth Letain (US), Ad Minoliti (Argentina), Manuel Solano (Mexico), Blair Thurman (US) och Brent Wadden (US).

Designerna i utställningen är: Théophile Blandet (Frankrike), Anna Aagaard Jensen (Danmark), Finn Meier (Tyskland) och OrtaMiklos (Leo Orta/Victor Miklos Andersen) (Frankrike, Danmark).

Are You Familiar With Our Concept? pågår 17 januari – 8 februari, 2020.