Ylva Snöfrid, From the Eyes of the Painter, 2017

Ylva Snöfrid: "From the Eyes of the Painter", ett månadslångt performanceverk

Vernissagen: 8 mars kl 12 - 20

Ylva Snöfrid, född i Umeå 1974, är tidigare känd under namnet Ylva Ogland. Hennes konst utgår från måleriet, där själva måleriprocessen och konstnärens liv står i centrum. På CFHILL gör hon ett stort performanceverk som pågår i en månad. Som en del av utställningen publiceras en ny bok. Hennes senaste separatutställning i Sverige var på Bonniers konsthall 2015 (Hon i fyra akter).

From the Eyes of The Painter, a One Month Performance bygger på två delar. I den första delen får betraktaren sitta ned i ett förrum för att läsa och bläddra i PRAXIS 1, en bok som är publicerad för detta tillfälle. Det är en inbjudan att komma in i min tankevärld och handlar om de två senaste åren av min process och mitt liv, om ett konstverk jag skapat i Aten, The Painter’s Studio in the Shadow World, om min transmutation. Med boken öppnar jag upp The Painter’s Studio in the Shadow World för första gången. Boken är kronologisk och innehåller 193 teckningar och fotodokumentation, med en text av curatorn och tänkaren Marina Fokidis, som jag samarbetar med och har känt sedan 2009. PRAXIS 1 är menad som ett verktyg för betraktaren att sakta ned och reflektera över det rum och konstnärskap som utgör själva performancen. I den andra delen träder betraktaren in i rummet där jag befinner mig och möter konstverkets tillblivelse, nutid, framtid, dåtid och fantasi. Detta sker i en spegling i måleriet och i ett möte mellan betraktaren och mig som konstnär. Det här är en ateljésituation med möbler skapade för verken och ändamålen; läsa, måla, vila, äta, betrakta.”

Ylva Snöfrid, 21 februari 2018

Utdrag ur Prelude, text av Marina Fokidis för PRAXIS 1.

“Who are you and how many of you are there…?

Formerly, the artist’s name was Ylva Ogland. Actually, her first name was Ylva Snöfrid and her last name was Ogland, but she was called Ylva Ogland. Ylva lived in the what seemed to be the real world, while Snöfrid lived behind the mirrors, in the so-called mirror world, (a world which is often described as less than real). Snöfrid has been always there, since Ylva’s childhood, acting as her mirror twin. Later, she became a part of Ylva’s “art” (“art” as per what “artists” do). For many years, Ylva brought Snöfrid into the world through rituals and ceremonies, through objects and publications, through food and elixirs, through painting her again and again and again and again… Until they were finally fused into one.

We welcome Ylva Snöfrid, who is here now.“

Om konstnären:

Ylva Snöfrid är född i Umeå 1974. Hon är verksam internationellt, baserad i Stockholm och Aten. Hon räknas till en av de främsta målarna i sin generation, och har sedan tidig ålder rört sig fritt över måleriets hela register. Genom ett säreget konstnärligt språk har hon skapat en egen motivvärld som präglas av personliga mytologier och bottnar i hennes subjektiva erfarenheter. Ylva Snöfrid bygger upp installationer och utför rituallika performances som en form av aktivism för att skapa egna rum, i gränsen mellan konst och verklighet, där hon utforskar psykiska, mentala och filosofiska förståelser av tid och plats.

Performancen pågår 8 mars - 8 april.

CFHILL är ett art space på Västra Trädgårdsgatan 9, ett 1600-talspalats i centrala Stockholm. På ca 800 kvm visas parallellt tre utställningar som byts ut ca var tredje vecka. Utöver utställningar erbjuder CFHILL rådgivning för konstsamlare, både för privatpersoner och för företag. CFHILL grundades 2016 av Michael Elmenbeck, Michael Storåkers och Anna-Karin Pusic.