Väla Centrum har nöjdast köpcentrumhyresgäster

Väla Centrum har årets nöjdaste hyresgäster för köpcentrum. Det visar den årliga NKI-undersökningen Fastighetsbarometern Butik som presenterades idag av CFI Group, Fastighetsägarna Sverige och HUI Research.

För tolfte året i rad är Väla Centrum i Helsingborg det köpcentrum som har nöjdast hyresgäster i Fastighetsbarometern Butik. Väla Centrum har ett Nöjd-Kund-Index (NKI) på 86. Niklas Blonér, centrumchef på Väla Centrum, förklarar framgången med dessa ord:

– Vi är oerhört stolta och glada över att vinna förstapriset för 12:e året i rad! Vår butikspersonal är det viktigaste vi har och deras nöjdhet betyder mycket för vårt fortsatta arbete. Vårt mål är att ständigt utvecklas och detta bekräftar vår starka tro på värdet av att omsätta idéer till verklighet. Vi satsar verkligen på att göra, att våga prova nytt och att vara kreativa. Tillsammans med våra hyresgäster skapar vi ett levande, inspirerande centrum med kundupplevelsen i fokus.

Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet för Fastighetsbarometern Butik minskar marginellt under 2019, där kundnöjdheten sjunker med en enhet till ett betyg på 72 på en 100-gradig skala. Nedgången beror dock främst på förändringar i deltagande centrum, då NKI för de centrum som deltagit både i år samt föregående år totalt sett är oförändrat.

– I vår analys av vad som driver butikshyresgästernas nöjdhet kan vi se att centrumledningens betydelse för nöjdheten ökar i år. Detta samtidigt som vi ser att kundnöjdhetens påverkan på hyresgästernas lojalitet har ökat, vilket innebär att centrumledningens kundorientering och tillgänglighet får en än mer avgörande roll för centrumets fortsatta framgång, säger Fredrik Luttropp, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

– Digitaliseringen har skapat helt nya konsumtionsmönster där fler och fler butiker ser över sina koncept. För att kunna svara upp mot butikshyresgästernas förändrade behov är kontinuerlig dialog avgörande. NKI-undersökningar är ett viktigt verktyg för att ge fastighetsägarna kunskap om vilka områden som är viktigast att prioritera och utveckla för butikshyresgästerna, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

• fastighetsbranschen
  • fastighetsbarometern
  • detaljhandeln
  • hui research

Fredrik Luttropp, projektansvarig CFI Group, 070-277 99 86
Reinhold Lennebo, VD Fastighetsägarna Sverige, 070-512 33 90

Fastighetsbarometern Butik mäter hur butikshyresgästerna upplever sitt köpcentrum och servicen från centrumledning och ägare, hur nöjda hyresgästerna är totalt sett samt hur lojala hyresgästerna är. I årets undersökning deltar 25 köpcentrum i olika storleksklass, utspridda över Sverige.

CFI Group är ett världsledande konsultföretag inom Customer Asset Management. Med utgångspunkt i kunden som finansiell tillgång hjälper vi företag att skapa tillväxt och öka lönsamheten genom kunddriven affärsutveckling. Expertisområden är analys och verksamhetsrådgivning, där vi omvandlar kundinsikter till faktiska åtgärder hos företag.

Fastighetsägarna är branschorganisationen som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Våra 15 000 medlemmar äger och hyr ut bostäder och lokaler över hela landet. Vi representerar såväl de största börsnoterade fastighetsbolagen, kommunägda bostadsbolag som privata fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade besluts-underlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor.