Linnéa Lindau och Johan Lassing

Chalmers Ventures och Qamcom Technology ingår samarbete kring företagsskapande.

Chalmers Ventures AB har ingått ett samarbete med Qamcom Technology AB med fokus på innovationer och avknoppningar.

Parterna har sedan tidigare samarbetat som delägare i innovationsföretag, och har undertecknat ett avtal för Venture Creation Cooperation (VCC). Med samarbetet skapar parterna bättre förutsättningar för gemensamma avknoppningar och idéer för att utveckla nya innovationer.

- Vi ser detta som ett intressant sätt att få utväxling på intern teknologi och uppfinningar som ligger utanför våra direkta affärsfokus. Vi ser flera nyttor i ett partnerskap med Chalmers Ventures AB för att kunna skapa fler nya innovationsföretag, men även som kunskapspartner kring innovation och affärsutveckling, sägerJohan Lassing, koncern-VD och medgrundare av Qamcom Technology AB.

Chalmers Ventures AB möjliggör skapandet av unika tillväxtbolag genom sina olika program och processer. Med en egen inkubator och investeringsverksamhet utvecklar och investerar Chalmers Ventures i nya företag baserade på teknologi, forskningsresultat, och olika typer av idéer. Företagen byggs i samarbete med entreprenörer, uppfinnare, forskare, företag, studenter samt ett stort nätverk.

- Vi har tidigare jobbat tillsammans med Forskning- och utvecklingsintensiva företag i Norden för utveckling av deras idéer till nya bolag, vilket lett till företag såsom Minesto, Lumina Adhesives, Acosense och Lamera. Vi tror starkt på att samarbeta strategiskt med Qamcom som har en spännande forskning- och utvecklingsmiljö, samt kompetens inom kommersialisering av avancerad teknologi. Genom samarbetet kommer vi kunna starta fler nya spännande företag, säger Linnéa Lindau, VD Chalmers Ventures AB.

För mer information vänligen kontakta:

Jonas Sandberg
Qamcom Ventures AB
Tfn: 0701-800 500

Christopher Hedvall
Chalmers Ventures AB, Head of Industrial Joint Ventures
christopher@chalmersventures.com
Tfn: 0735-07 26 16

Chalmers Ventures har 15 års erfarenhet av att sammanföra idégivare med drivna entreprenörer, och stötta team som vill ta sin teknikbaserade affärsidé och skapa ett globalt företag. Vi erbjuder expertcoaching, ett stort nätverk och finansiering. Rankad som bästa svenska universitetsanknutna företagsinkubator i UBI Index, och topp tio i världen. Chalmers Ventures finns i Göteborg på Vera Sandbergs Allé 8 och Stena Center, och är ett helägt dotterbolag till Chalmers Tekniska Högskola.