Halons nya vd Martin Fabiansson  //  Foto: Anna Sigvardsson
Halons nya vd Martin Fabiansson // Foto: Anna Sigvardsson

Halon från Göteborg tar in 15 miljoner och tillsätter ny VD

Halon Security AB har gjort en nyemission om 15 miljoner kronor. Huvudinvesterare är K-Svets Ventures samt bolagets befintliga ägare. Pengarna är avsedda för en kraftig expansion under de närmaste åren. I samband med detta anställer bolaget Martin Fabiansson som ny VD.

Halon, som har sin bas i Göteborg, har växt stadigt sedan Chalmers Innovation Seed Fund och Almi Invest gick in i bolaget 2013. Bolaget har idag tolv anställda, men planerar en offensiv rekrytering för att kunna öka sin försäljning kraftigt under de kommande tre åren.

I samband med nyemissionen kliver medgrundaren Peter Falck ner från VD-posten. In kommer istället Martin Fabiansson, som tidigare jobbat med bland annat internetsäkerhet och mjukvaruprodukter hos företag som AT&T, Oracle, THALES med flera, i både Sverige och USA.

Halons kunder är framför allt företag som tillhandahåller e-posttjänster. Mjukvaran Halon Platform används för att bygga den infrastruktur som krävs för att hantera stora mängder e-post i rörelse, det vill säga såväl drift- som säkerhetsfunktioner. Danska webbhotellet One.com, nederländska teleoperatören KPN samt Telia-ägda tjänstereverantören Cygate är några av kunderna.

- 2017 var ett mycket starkt år för Halon där vi landade flera viktiga referenskunder. Med det som bas har vi nu också säkrat en finansieringsrunda som gör att vi kan skala upp verksamheten både på sälj- och tekniksidan, säger Håkan Krook, Fund Manager på Chalmers Ventures.

- Halon är ett spännande bolag med en produkt som är oerhört uppskattad i branschen. Jag ser fram emot att ta mig an den utmaning det innebär att lyfta Halon till nästa nivå, säger Halons nya VD Martin Fabiansson.

För mer information och kontakt

Håkan Krook, Fund Manager, Chalmers Ventures

hakan@chalmersventures.com, 0708 990 461

Martin Fabiansson, VD, Halon Security AB

martin@halon.io, 0738 200 199

Bilder för nedladdning hittar du på halon.io/press

////////////

Halon Platform är en flexibel drift- och säkerhetsplattform för e-post i rörelse, anpassad för företag som bygger och driver storskaliga e-posttjänster. Halon Platform används för flera av världens mest trafikerade e-postservrar, och hanterar över 30 miljoner e-postkonton. Göteborgsbolaget har tagit in riskkapital från både större investeringsbolag och affärsänglar.