Chalmers i blickfånget när FN uppmärksammar hållbart lärande

Efter tio år kulminerar nu FN:s satsning på att föra in hållbar utveckling inom utbildning på alla nivåer. Då lyfts Chalmers fram som förebild och inspirerande exempel.

John Holmberg är vicerektor på Chalmers och dessutom landets förste Unesco-professor i lärande för hållbar utveckling. På torsdag åker han till japanska Nagoya för att delta i en rad konferenser som markerar slutpunkten för FN:s decennium för utbildning för hållbar utveckling.

– Vi är en föregångare bland universitet i flera avseenden. På några punkter är vi rent av unika. Vi har verkligen något att visa upp för världen och det tycker jag att vi kan få vara lite stolta över, säger han.

Förutom att medverka som rapportör för högre utbildning vid Unescos världskonferens – med omkring tusen delegater från 120 länder – har John Holmberg också en framträdande roll under en rad förmöten, organiserade av andra FN-organ: Miljöprogrammet Unep och universitetsförbundet IAU för att nämna ett par.

Han ser inbjudningarna som ett kvitto, inte bara på sitt eget internationella arbete utan framför allt på omvärldens intresse för vad som hänt och fortsätter att hända på Chalmers.

Ytterligare ett par tecken på detta är uppmärksamheten i tidskriften International Journal of Sustainability in Higher Education och att Chalmers nyligen blev rankad tvåa i världen när det gäller förmågan att samverka med omvärlden.

Vad är det då som ger Chalmers kredd på hållbarhetens område? Delvis handlar det om att Chalmers varit tidigt ute och låtit hela verksamheten omfattas. Exempelvis har alla studenter ända sedan 1985 utbildats i hållbar utveckling, och en föreläsning i ämnet är bland det första som möter dem som nyintagna.

Men John Holmberg pekar framför allt på mer grundläggande förändringar de senaste åren – som inrättandet av de åtta "tvärgående" styrkeområdena och de kluster som skapats mellan akademi, näringsliv och myndigheter.

– Här har vi byggt en unik förmåga att ta oss an framtidens utmaningar och skapa hållbara lösningar inom transportsektor, stadsutveckling, det marina området, life science och kemiindustri. Sådant som varken universitet, myndigheter eller företag kan klara på egen hand, förklarar han.

Är det då dags att luta sig tillbaka? Inte alls.

John Holmberg har ägnat i stort sett hela sin karriär åt hållbar utveckling. Inte bara som forskare och lärare – han är i grunden professor i fysisk resursteori – utan också åt att förklara begreppet. Inte minst har han träffat många företagsledare genom åren.

– Ofta får jag samma reaktion: "Jag håller ju med. Men jag sitter fast i ett system som gör det svårt att agera hållbart".

Att samhällsutvecklingen långt ifrån alltid rör sig i hållbar riktning har enligt John Holmberg många orsaker: Kortsiktighet, politiker som saknar visioner, medier som intresserar sig mer för att slå ned på fel än att förklara samband – för att nämna några exempel.

Men också att hållbar utvecklig så länge haft en undanskymd roll inom utbildningen:

– Det gäller inte minst ekonomiutbildningen. Först nu börjar man vakna på vissa håll, säger han.

I sin egen forskning tar John Holmberg sig an ett närbesläktat område: Hållbar konsumtion och vad som egentligen krävs för att skapa ett gott liv.

– Tekniska lösningar har en enorm potential, men kommer inte att räcka fullt ut. Även livsstilsförändringar kommer att krävas. Kanske kan välbefinnande vara en drivkraft i omställningen?

Sådana förändringar måste framtidens ingenjörer vara öppna för – och vara med om att forma, menar John Holmberg.

– Företag är beroende av att bli "störda" och utmanade av unga ingenjörer. Annars kommer de inte att överleva.

Kontaktuppgifter:
John Holmberg är lättast att nå för intervjuer idag tisdag och i morgon onsdag. john.holmberg@chalmers.se, tel 031-772 31 45, mobil 070-645 72 66

I samband med Unesco-konferensen lanserar Chalmers en ny hemsida kring arbetet med hållbar utveckling. Här finns bland annat till en nyproducerad film där John Holmberg förklarar begreppet och beskriver några av de utmaningar som dagens nyutbildade ingenjörer kommer få ta sig an under sitt yrkesliv.